Αρχική σελίδα » Πρόγραμμα Σπουδών » Μαθήματα ανά Εξάμηνο » Α' Εξάμηνο

Α' Εξάμηνο

Τίτλος: Ψυχονευροενδροκρινολογία του Στρες
Σκοποί και Στόχοι:  Σκοπός του μαθήματος, είναι η εξέταση και κατανόηση του βιολογικού υπόβαθρου του στρες και η εμβάθυνση σε ειδικές γνώσεις σε επίπεδο νευρόφυσιολογιάς και ενδοκρινολογίας. Περιγράφονται και αναλύονται οι βασικές δομές ανατομίας και φυσιολογίας του κεντρικού και περιφερικού νευρικού συστήματος και του ενδοκρινικού συστήματος που συμμετέχουν αλλά και αλληλοεπιδρούν με το σύστημα του στρες και γίνεται αναλυτική περιγραφή των βιολογικών αλλαγών που επιτελούνται στην απάντηση στο στρες, ανά σύστημα. Ακολούθως, παρουσιάζεται και αναλύεται διεξοδικά η σχέση εγκεφάλου, στρες και συμπεριφοράς με έμφαση στο ρόλο του στρες στην πλαστικότητα και προσαρμοστικότητα του εγκεφάλου. Εξετάζονται και συζητώνται ειδικά ζητήματα όπως η επίδραση του στρες στη μνήμη, την μάθηση και τις ανώτερες γνωστικές λειτουργίες, όπως και στο συναίσθημα και τις ψυχικές διαταραχές, ενώ υπάρχει ειδική αναφορά στις έμφυλες τυχόν διαφοροποιήσεις. Τέλος, αναδεικνύεται η σχέση του συστήματος του στρες με άλλα συστήματα και δομές (ανοσοποιητικό, γαστρεντερικό, αναπαραγωγικό) τόσο στα επίπεδα φυσιολογικής όσο και δυσλειτουργικής απάντησης στο στρες ενώ παρουσιάζονται σχετικά πειραματικά μοντέλα διερεύνησης του στρες.
Τίτλος: Προαγωγή Υγείας, αρχές, στόχοι, σχεδιασμός
Σκοποί και Στόχοι: Το μάθημα πραγματοποιείται μέσω διαλέξεων, πρακτικών παραδειγμάτων, βιωματικών ασκήσεων και δουλειά σε ομάδες. Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των βασικών αρχών και της θεωρίας της Προαγωγής Υγείας (Π.Υ), και η απόκτηση όλων των απαραίτητων δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στους φοιτητές να σχεδιάσουν, να εφαρμόσουν και να αξιολογήσουν ένα πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας, στους διαφορετικούς χώρους που αυτή βρίσκει εφαρμογή, δηλαδή, την οικογένεια, το σχολείο, την κοινότητα, την εργασία (settings approaches) και σε διαφορετικές ομάδες του πληθυσμού, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους πρακτικής. Αναλύονται βασικοί όροι όπως η υγεία, η ασθένεια και η ευεξία, αποτυπώνεται το παγκόσμιο φορτίο νοσηρότητας και θνησιμότητας ενώ ταυτόχρονα συζητώνται ειδικά ζητήματα προαγωγής υγείας, όπως ο μητρικός θηλασμός, οι εμβολιασμοί, η σεξουαλική υγεία, οι κοινωνικές ανισότητες, ο σχολικός εκφοβισμός, όπως και η αξιοποίηση των μέσων μαζικής επικοινωνίας και οι διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις στην προσπάθεια για τροποποίηση της συμπεριφοράς.
Τίτλος: Βασικές Αρχές της Επιστήμης του Στρες
Σκοποί και Στόχοι:  Το μάθημα εισαγάγει τους φοιτητές στις δομικές έννοιες που σχετίζονται με την μελέτη του συστήματος του στρες. Αναλυτικότερα, οι φοιτητές εξετάζουν μέσα από διαλέξεις και ασκήσεις, την διαχρονική εξέλιξη του όρου στρες, την έννοια της ομοιόστασης, και συναφής όρους και τους διαφορετικούς τύπους έκφρασης του στρες. Παρουσιάζονται αναλυτικά οι διαφορετικές θεωρίες και τα μοντέλα ανταπόκρισης και προσαρμογής στο στρες, οι διαφορετικές επιστημονικές προσεγγίσεις μέτρησης και εκτίμησης και πώς το στρες διαφοροποιείται σε σχέση με άλλους όρους και διαταραχές, όπως το άγχος και η μετατραυματική διαταραχή του στρες. Αναλύονται οι μέθοδοι αναγνώρισης και καταγραφής των συμπτωμάτων του στρες ανά σύστημα, οι στρεσογόνοι παράγοντες και οι σχετικές κατηγοριοποιήσεις τους και ο ρόλος της προσωπικότητας και των ατομικών διαφορών στην μελέτη του στρες. Τέλος, παρουσιάζεται ο ρόλος της γενετικής και της επιγενετικής στην μελέτη και κατανόηση του στρες αλλά και στην ψυχικής υγεία συνολικά
Τίτλος: Βασική στατιστική
Σκοποί και Στόχοι: Σκοπός του μαθήματος είναι η εκμάθηση των βασικών τεχνικών και μεθόδων της στατιστικής ανάλυσης κατά τη χρήση τους στην εμπειρική έρευνα. Το μάθημα, μετά την αναφορά βασικών θεμάτων της στατιστικής συμπερασματολογίας, δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση των πολυμεταβλητών αναλύσεων, οι οποίες αποτελούν και τις κύριες τεχνικές προσέγγισης των πολυπαραγοντικών φαινομένων της ιατρικής και της ψυχολογίας. Στόχος των διαλέξεων και των πρακτικών ασκήσεων του μαθήματος είναι η δυνατότητα των φοιτητών να διαχειρίζονται και να αναλύουν εμπειρικά δεδομένα με ποσοτική μεθοδολογία και ψηφιακά μέσα. Αποφεύγεται η αναφορά σε θέματα μαθηματικού λογισμού και η διάρθρωση του μαθήματος είναι προσανατολισμένη στη χρήση της στατιστικής μέσω ειδικού λογισμικού ανάλυσης δεδομένων. Προς το σκοπό αυτό κρίθηκε αναγκαία η χρήση του SPSS, το οποίο αποτελεί ένα ευρύτατα διαδεδομένο λογισμικό ανάλυσης δεδομένων, χρησιμοποιούμενο από την πλειονότητα των οργανισμών και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Η εμβάθυνση στη χρήση πολυμεταβλητών αναλύσεων γίνεται με εφαρμογές των γενικευμένων γραμμικών υποδειγμάτων σε δεδομένα εμπειρικών ερευνών.

Τίτλος: Μεθοδολογία έρευνας στο χώρο της υγείας
Σκοποί και Στόχοι: Στα πλαίσια των διαλέξεων που πραγματοποιούνται καλύπτονται όλα τα είδη της επιδημιολογικής έρευνας, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, οι διαφορές, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους, ώστε οι φοιτητές να μπορούν να ερμηνεύουν και να αξιολογούν τη σύγχρονη επιδημιολογική βιβλιογραφία και να αποκτήσουν τις βάσεις για το σχεδιασμό και την εφαρμογή μίας επιδημιολογικής έρευνας. Στο μάθημα καλύπτονται επίσης θεματικές ενότητες αναφορικά με την προετοιμασία ενός ερευνητικού πρωτοκόλλου με έμφαση στις κλινικές μελέτες, στις παρατηρητικές μελέτες και στην διαδικασία στάθμισης ενός ερευνητικού εργαλείου, την παρουσίαση και την ερμηνεία των αποτελεσμάτων, καθώς και σε ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα που σχετίζονται με την έρευνα.